Allerheiligen & Allerzielen

Allerheiligen valt op een maandag en Allerzielen op een dinsdag. Dat maakt het minder vanzelfsprekend om uit te maken wanneer de vieringen in dat weekend zijn.

Daarom zetten we alles op een rijtje.

Weekend 30 en 31 oktober

In het weekend dat aan Allerheiligen voorafgaat, zaterdag 30 oktober en zondag 31 oktober dus, is er niks aan de hand. De vieringen vinden dan plaats in de kerken en op de uren van de gewone weekendvieringen.

Dat betekent op zaterdag om 16.30 uur in Sint-Michiel en om 18 uur in Sint-Godelieve.

En op zondag om 9 uur in Sint-Andries, en om 10.30 uur in Sint-Baafs.

Allerheiligen

Op Allerheiligenmaandag 1 november zijn er twee eucharistievieringen: om 9 uur in Sint-Andries en, in afwijking van het gewone aanbod, om 10.30 uur in Sint-Michiel. Voor deze beide kerken is gekozen omdat ze, in tegenstelling tot onze andere drie kerken, heel dicht bij een kerkhof liggen.

Overledenen gedenken

Net zoals vorig jaar zijn er dit jaar geen herdenkingsvieringen voor de parochianen die vorig jaar overleden. Toch is er volop mogelijkheid om de afgestorven familieleden te herdenken.

De ervaring wijst uit dat de mensen hun afgestorvenen bij voorkeur niet op Allerzielen komen herdenken, maar wel de dag voordien, op Allerheiligen.

Daarom wordt elke familie uitgenodigd om op Allerheiligenmaandag tussen twee en vijf het kruisje met de naam van de afgestorvene en een herdenkingskaartje met de namen van alle overleden parochianen te komen afhalen in de stemmig ingerichte kerk.

Wie dat wil, kan er in alle rust een moment van stilte en gebed aan koppelen, maar niemand mag zich daar verplicht toe voelen.

Ga het kruisje afhalen in de kerk waar de uitvaart plaatsvond. Maar let wel: de nabestaanden van wie in Sint-Godelieve begraven werd, worden wel in de kerk van Sint-Michiel verwacht om het kruisje af te halen.

Midweekviering

Verder in de week herneemt het leven zijn gewone gang. Er is dus op woensdag op het gewone uur, namelijk 18.30 uur, een midweekviering in de Sint-Willibrordkerk.

Allerheiligen & Allerzielen