Oasemoment Barmhartigheid 22 sept.

Familienieuws

Het eerste Oasemoment van het nieuwe werkjaar vindt plaats op donderdag 22 september en zal gewijd zijn aan het Jaar van de Barmhartigheid.

Op het feest van Christus Koning loopt straks het Jaar van de Barmhartigheid af dat Paus Franciscus afkondigde om deze “bron van vreugde, gemoedsrust en vrede” een heel jaar lang extra in het licht te stellen. Uiteraard willen ook de Oasemomenten dit thema net onbesproken laten.

Het lijkt misschien een wat wollig en ouderwets begrip, die ‘barmhartigheid’. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Wanneer je het interpreteert als “hart hebben voor wat arm is”, krijgt die barmhartigheid plots een springlevende inhoud en wordt het zeer herkenbaar.

Veel mensen zijn op een of andere manier arm, is het niet materieel, dan wel door psychische armoede. Het Oasemoment zal nagaan hoe we heden ten dage de traditionele werken van barmhartigheid kunnen invullen. De verrassend moderne invulling waar we toe komen zal duidelijk maken dat barmhartigheid inderdaad, zoals de Paus het bedoelt, een grondhouding is voor elke christen.

Met zijn gewone mix van korte teksten, gebeden, muziek en momenten van stilte wordt het Oasemoment een uitnodiging om te bezinnen over de relevantie van de barmhartigheid voor deze wereld en voor ons eigen leven. Het vindt plaats op donderdag 22 september om 19 uur in de weekkapel van Sint-Willibrordkerk (Keurvorst Karel Theodoorstaat, Sint-Andries). U bent al een halfuur eerder welkom om er tot rust en gebed te komen.

Op deze website van de Emmaüsparochie kunt u makkelijk de teksten van alle voorgaande Oasemomenten lezen en downloaden. U vindt ze hier.

Oasemoment Barmhartigheid 22 sept.