Startviering op 11 september

Al wie erbij was houdt mooie herinneringen over aan de eucharistieviering waarmee de Emmaüsparochie op zondag 11 september haar nieuwe werkjaar inzette. Want het is een feestelijke en heel warme viering geworden. En ze heeft een heel aantal mensen die er nog niet geweest waren de kans gegeven om de kerk van Sint-Godelieve te leren kennen. Want na vorig jaar Sint-Baafs was er deze keer voor gekozen om de Startviering plaats te laten vinden in de Sint-Godelievekerk aan de Sint-Michielslaan.

dsc_0312-kleinere-resolutie

Carlos Desoete en Paul Coucke gingen voor en de drie diakens van de Emmaüsparochie assisteerden. Alle koren van de Emmaüsparochie werkten opnieuw samen om de kerk te laten zinderen met muziek. Ze hadden gekozen voor goedgekende liederen, waardoor alle aanwezigen massaal meezongen.

‘Barmhartigheid’ was het thema van de viering, in aansluiting op het jaar van de Barmhartigheid dat Paus Franciscus uitgeroepen heeft en dat nu zo langzaam naar zijn einde loopt. Als evangelie was de tekst gekozen waarin de herder op zoek gaat naar het ene schaap dat verloren geraakt is. Dat was ook het thema waarop Carlos voortbrodeerde in zijn homilie. “Dit evangelie is nu aan het gebeuren,” gaf hij aan, “deze kerk zit vol herders die zorg dragen voor schapen.” Herders die zieken bezoeken en mensen opvangen die in rouw zijn. Herders die via bewegingen en parochiale centra meebouwen aan een lokale gemeenschap. Herders die mensen in armoede ondersteunen. Herders die buren samenbrengen en families bijeenhouden. Herders die vluchtelingen opvangen wanneer die hier geen huis vinden om in te wonen.

dsc_0357-kleinere-resolutie“Herders zoeken wat verloren is, ze zoeken mensen op die verloren zijn of verloren dreigen te gaan.” Allen zijn wij herders wanneer wij onze ogen gebruiken om de mensen te zien die het moeilijk hebben, als wij tijd maken om te luisteren naar de verhalen van ontgooocheling en pijn die mensen kwijt willen, als we ons laten raken door het zeer van mensen en bereid zijn ons kwetsbaar op te stellen om die pijn te delen.

“Laat ons verdergaan met herderen,” riep Carlos alle aanwezigen op, “laten wij Gods tederheid telkens weer zichtbaar en voelbaar maken hier op aarde.” Een serieuze maar hartverwarmende opdracht voor een heel werkjaar!

Op de eucharistie sloot een gezellige receptie aan die plaatsvond buiten voor het parochiaal centrum Onze Ark. Ook de zon, die zich tot dan toe schuilgehouden had, haastte zich om van de partij te zijn.

dsc_0398-kleinere-resolutie

Een ruime selectie foto’s van de Startviering vindt u hier.

Startviering op 11 september