Vastenbezinning ‘Woestijntocht’

Heel wat mensen van onze Emmaüsparochie zijn vorige week woensdag 8 maart ingegaan op de uitnodiging om in de kerk van Sint-Godelieve samen te bezinnen en bidden op weg naar Pasen.

Door de middenbeuk van de verduisterde kerk liep een pad van haksel met aan beide zijden brandende kaarsjes, de weg wijzend naar de richtingwijzers van de vastentijd; sfeervol en uitnodigend tot stilte, gebed en inkeer.

‘Woestijntocht’ was het titel van de Vastenbezinning, we trokken inderdaad op tocht door de woestijn van het leven, zoals elke mens nu en dan door de woestijn moet gaan. Die woestijn kan een ziekbed zijn, of een cel, een aanslepende ruzie, of een verknocht zijn aan luxe en eigen succes.

We werden uitgenodigd om ons te heroriënteren met een ander horloge en een ander kompas

in de hand. Een horloge en kompas die erop gericht zijn je andere ik te vinden en die andere mens als tochtgenoot te treffen; een horloge en een kompas gericht op gerechtigheid en solidariteit, een horloge en een kompas gericht op Hem die zegt: ‘Ik zal er zijn voor u’.

Het samenzijn heeft deugd gedaan. Dank aan allen die erbij waren!

De volledige tekst van deze Vastenbezinning vindt u hier.

Vastenbezinning ‘Woestijntocht’