Warm welkom voor onze nieuwe pastoor

Filip Vanbesien is nu helemaal aan de slag als de nieuwe pastoor van onze Emmaüsparochie. Meer dan zeshonderd mensen hebben hem op zondag 27 augustus verwelkomd tijdens een meer dan feestelijke Aanstellingsviering in de kerk van Sint-Baafs. En het is een warme viering geworden!

Het was deken Jan Tilleman die de nieuwe pastoor namens bisschop Lode Aerts officieel aanstelde, nadat Marc en Nicole, de nauwe collega’s van Filip bij het Jericho-project in Tiegem, de benoemingsbrief van de bisschop voorgelezen hadden.

Er waren mooie symbolische momenten te over in de loop van de viering. Zo overhandigde de voorzitter van het Centraal Kerkbestuur Marc Simoen de nieuwe pastoor de kerksleutels van de vijf kerken van de Emmaüsparochie. En later in de viering werden bij de offergang de voorwerpen aangebracht die teken zijn van Filips opdrachten als pastoor, zoals een bijbel, een doopkaars, chrisma, een witte en een paarse stola, ziekenolie en een kelk.

Medepastoor Paul en Filips voorganger Carlos brachten een herdersstok aan, een ontroerend moment van overdracht in vol vertrouwen. En er was een hartverwarmend lang en ovationeel applaus toen de deken Carlos Desoete bedankte voor zijn totale inzet gedurende zoveel jaar, eerst in Sint-Baafs en later voor de hele Emmaüsparochie.

Gitaarspelende pastoor

Muzikaal was de viering alleszins. Onze nieuwe pastoor is dat trouwens zelf ook, we hebben hem die zondag horen zingen en zelfs ook gitaarspelen. Solied, versterkt met zangers van alle koren van de Emmaüsparochie, luisterde de mis muzikaal op en de hele kerkgemeenschap zong massaal en met veel overtuiging mee. Voor de vele mensen die Filip Vanbesien vanuit het zuiden van de provincie uitgeleide kwamen doen moet het een indrukwekkende ervaring geweest zijn om onze koren zo enthousiast en meer dan kerkvullend te horen zingen. Ze zullen er ook wel een goed gevoel aan overgehouden hebben: zij moeten Filip laten gaan, maar weten dat hij in een warm nest terechtkomt!

Zonnige receptie

Heel veel volk ook voor de receptie die na de viering plaatsvond op de parking van het parochiaal centrum Valkenburg en waar veel volk lang bleef plakken. De nieuwe pastoor heeft nog heel lang wensen van mensen van hier en uit Avelgem en Tiegem mogen ontvangen, en het bier en de wijn waren meer dan welkom onder de warme zomerzon.

Filip Vanbesien heeft ondertussen zijn intrek genomen in de pastorie van Sint-Baafs, maar hij wordt wel de pastoor van de hele Emmaüsparochie met zijn vijf kernen en kerken. De hele Emmaüsparochie heeft zijn nieuwe pastoor hartelijk onthaald, ook voor hem breekt nu een nieuw werkjaar aan, dat wordt voor hem vast ook een boeiende kennismaking met heel veel mensen in Sint-Michiels en Sint-Andries!

Hieronder kunt u de foto’s van de Aanstellingsviering bekijken en downloaden.

[AFG_gallery id=’35’]
Warm welkom voor onze nieuwe pastoor