Van ‘zorgen voor naar leven met’

F1258c14F1258b14F1258d14

Een tijdje geleden kregen we in het Emmaüsteam een vraagje vanuit het woonproject Tillegem 1 in Ter Dreve. Dit nieuwe project bestaat uit een groepswoning waar 5 volwassenen met een beperking kunnen wonen en 3 studio’s voor 3 mensen die een zelfstandiger vorm van wonen aankunnen.

Uniek aan dit project is dat ze graag aan ‘buurtvervlechting’ willen doen en samen met de mensen uit de buurt bekijken wat zij voor elkaar kunnen betekenen. Dit systeem van ‘inclusie’ zorgt ervoor dat mensen met een beperking als volwaardige burgers worden beschouwd en kunnen en mogen deelnemen aan het gewone leven in de maatschappij.

Voor verschillende bewoners van Tillegem 1 is het beleven van spiritualiteit heel belangrijk, vandaar dat Anja, één van de woonbegeleiders in Tillegem 1, in onze Emmaüsparochie op zoek ging welke samenwerking mogelijk zou kunnen zijn. In een gesprek met de werkgroep diaconie legde zij er de nadruk op dat we best zoeken naar kleine stapjes die ons dichter bij elkaar kunnen brengen. Het moet immers voor iedereen haalbaar blijven.

Intussen zijn er al een paar kleine stapjes gezet. Zo mag een bewoner die in de buurt naar de kerk gaat, rondgaan met de schaal in de zondagsviering.

En in de kern Sint-Michiel (waartoe Tillegem 1 behoort) werden de bewoners uitgenodigd voor het sober maal, waar ze met een paar mensen graag op ingingen. Het werd een fijne ontmoeting die deugd deed voor iedereen!

Van ‘zorgen voor naar leven met’