Dankviering Carlos op 15 oktober

Op zondag 15 oktober zullen veel mensen erbij willen zijn om 10.30 uur in de kerk van Sint-Baafs om Carlos Desoete dank te zeggen voor al wat hij gedaan heeft voor Sint-Baafs, de Federatie 8200 en de Emmaüsparochie. Want de zondagsviering wordt dan meteen een feestelijke dankviering voor die vele jaren totale inzet.

Op 1 september ging Carlos met pensioen als pastoor van de Emmaüsparochie. Daarmee kwam een eind aan vele jaren verantwoordelijkheid. Die begon al in 1971, toen hij al meteen na zijn priesterwijding aangesteld werd als medepastoor in Sint-Baafs. Vanaf 1982 werkte hij als nationale proost van Chirojeugd-Vlaanderen en de Internationale Federatie van Katholieke Jeugdbewegingen FIMCAP.

In 1990 werd hij pastoor op Sint-Baafs. In tal van werkgroepen bereidde hij ons voor om samen te herderen. Hij werd dan ook moderator van de Federatie 8200, die vanaf januari 2006 de vijf parochies van Sint-Andries en Sint-Michiels bijeenbracht. Enkele jaren later was het zijn verantwoordelijkheid om de werking van die vijf parochies verder te integreren tot een volwaardige pastorale eenheid, de Emmaüsparochie, die in september 2015 officieel werd. Carlos werd de eerste pastoor van deze Emmaüsparochie, en hij heeft enkele weken geleden de herdersstaf doorgegeven aan zijn opvolger Filip Vanbesien.

Bron van inspiratie

In die 46 jaar heeft Carlos vele kinderen gedoopt, huwelijken ingezegend en voor mensen een laatste uitvaart verzorgd. Hij stimuleerde het verenigingsleven (jongerengroepen, basisgroepen, sociale bewegingen, …), was ook de bezieler van Solied en het Caroluskoor en schreef heel wat liederen en teksten die voor ons en voor velen, ook ver buiten de Emmaüsparochie, een bron van inspiratie zijn en blijven.

Hij blijft als medepriester op de parochie wonen en wil ons graag nog blijven bijstaan als inspirator.

Onze hele plaatselijke kerkgemeenschap is Carlos zéér dankbaar voor zijn tomeloze inzet en inspirerende nabijheid gedurende al die jaren, en is blij samen met Carlos zelf de Heer te mogen danken voor dit geschenk van God. Dat zal dus gebeuren tijdens de dankviering op zondag 15 oktober.

Wij willen Carlos ook graag een geschenk geven. Daarvoor kunt ook u nog een steentje bijdragen door te storten op rekeningnummer BE56 0636 2581 0588 van Pensioen Carlos.

Ook afscheid van Paul Verdonck

In dezelfde viering op 15 oktober danken wij ook voor de jarenlange inzet van onze organist Paul Verdonck, die eind deze maand afscheid neemt.

Zo’n 14 jaar geleden kwam Paul vanuit Kortrijk naar Brugge wonen, hij kwam terecht op Sint-Baafs, waar men toen op zoek was naar een nieuwe organist. In de kortste keren werd hij er titularis-organist. Een nieuw geluid. Elk lied kreeg met een voor- en naspel het handteken van de begeleider. Zijn geloof, zijn enthousiasme en zijn liefde voor muziek klonken mee in elk gezang en ieder orgelstuk.

Niets was Paul teveel gevraagd. Hij was de trouwe aanwezige op de koorrepetities, waar hij vaak de luimige noot bracht en thuiskwam in de koorgemeenschap. Ook de andere kernen deden nooit vergeefs een beroep op Paul. Zelfs buiten de Emmaüsparochie was Paul gekend om zijn hulpvaardigheid.

Het ging Paul niet alleen om de muziek. Dat was een middel om zijn geloof te uiten en te beleven. Tussen de vieringen door kwam hij geregeld van Sint-Jozef, waar hij woonde, naar hier overgewaaid om zieken of mensen te bezoeken die hij al een tijd niet meer in de kerk had gezien.

We zullen afscheid nemen van Paul met heimwee, maar vooral met grote dankbaarheid om die mooie jaren die we hier samen mochten beleven. En wij zijn bijzonder blij dat hij in Brugge blijft wonen. We gaan mekaar dus nog wel eens ontmoeten.

Muzikale ondersteuning

De dankviering van zondag 15 oktober wordt verzorgd door Solied en het St.-Caroluskoor, maar ook andere koorleden zijn meer dan welkom om mee te zingen. Er is een gemeenschappelijke repetitie op woensdag 11 oktober om 19.45 uur in de Sint-Baafskerk. Op 15 oktober zingt het koor in om 9.45 uur.

Na de dankviering is iedereen hartelijk uitgenodigd voor de receptie in het parochiaal centrum Valkenburg.

Dankviering Carlos op 15 oktober