4de zondag vasten

Familienieuws

We vieren de vierde zondag van de vasten.
Elke week van de vasten vind je hier teksten die bij de zondagsmis van het weekend passen. Lees elk weekend de tekst en bid het gebed dat erbij gekozen werd. Op die manier kan je week na week de vieringen van de veertigdagentijd meebeleven en meebidden met de geloofsgemeenschap van onze hele Emmaüsparochie.
De Emmaüsparochie laat je de hele veertigdagentijd niet los!
Laat ook jij de Emmaüsparochie niet los?

4de zondag van de vasten

Gebed

God,
Zoveel mensen ervaren
de duistere kant van het leven,
eenzaamheid, ziekte, armoede, iemand verliezen…
U biedt ons licht op onze weg naar een nieuwe wereld.
Wij bieden de kleine momenten van hoop en geluk aan.
Wij roepen een halt toe aan alles
wat mens en aarde bedreigt.
Laat ons licht vinden bij U, bij elkaar,
bij mensen uit het Zuiden.
Vandaag en veertig dagen lang.
Amen.

Bezinning

‘1992 was een bijzonder jaar. 500 jaar eerder zette Columbus voet aan land in het ‘nieuw ontdekte continent’. Overal in Latijns-Amerika waren er vieringen om deze mijlpaal te herinneren. Voor de oorspronkelijke bewoners was deze ontdekking echter de start van eeuwen onrecht, verovering, ontwrichting, grote armoede.

De partners van Broederlijk Delen wilden een andere herdenking. Voor hen stonden de erkenning van identiteit, respect voor waarden en tradities en erkenning van de gemeenschappen voorop.

In die zomer leerde ik de boerengemeenschappen in de hoge Andes in Peru kennen en zag hoe zij bedreigd worden door internationale mijnbouwbedrijven. Ik leerde ook het werk van Broederlijk Delen partners kennen en zag hoe zij deze gemeenschappen juridisch ondersteunen in hun strijd om grondrechten.’

(Uit een getuigenis van Cecile Hennissen, vrijwilliger van Broederlijk Delen)

4de zondag vasten