Kinderen van Herakles

Het toneelstuk mag dan bijna 2.500 jaar oud zijn, maar het thema is hedendaagser dan ooit: een tragisch verhaal van vluchtelingen… De nieuwe voorstelling van het Pan Theater Nieuwpoort ten voordele van Huizen van Vrede grijpt je naar de keel.

Het verhaal zoals Euripides, die leefde van 485 tot 406 voor Christus, het in zijn toneelstuk verwerkte: Herakles is een halfgod die in Argos woont, een stadsstaat in de Peloponnesos op het Griekse vasteland. De koning van Argos is jaloers op de legendarische kracht en slimheid van de halfgod Herakles. Na de dood van Herakles zint hij op wraak. Hij straft de kinderen van Herakles door ze uit Argos te verbannen. Ze vluchten onder begeleiding van de beste vriend en de moeder van Herakles.

Deze treurige groep politieke vluchtelingen wordt nergens aanvaard. Uit elke stadsstaat van Griekenland worden ze weggejaagd. Maar voor de koning van Athene is de situatie duidelijk: hij vindt het zijn plicht de vluchtelingen op te nemen…

De kracht van het klassieke Griekse theater ligt in de analyse van feiten en problemen die vandaag nog heel herkenbaar en aan de orde zijn. Samen met Huizen van Vrede, het Brugs initiatief dat vluchtelingen aan onderdak helpt, organiseert de Emmaüsparochie daarom deze beklijvende avond!

De voorstelling vindt plaats op zaterdag 29 april om 20 uur in de kerk van Sint-Andreas en St.-Anna, Gistelsesteenweg 491, Sint-Andries.

Toegangskaarten kosten in voorverkoop 8 euro en aan de ingang 10 euro, inclusief een drankje.

U kan zich nog kaarten in voorverkoop aanschaffen in de onthaalpunten van onze vijf parochiekernen en in het Emmaüssecretariaat in de Koude-Keukenstraat 8, 8200 Sint-Andries, tel. 050 38 33 40. Digitaal kaarten bestellen kan niet meer.

Kinderen van Herakles