11 november

Herdenkingsmonument in de kerk van Sint-Andries

Op zondag 11 november herdenken we dat precies honderd jaar geleden na vier ellendige jaren een eind kwam aan een ongekend brutale oorlog die heel Europa tot slagveld maakte en tientallen miljoenen slachtoffers maakte. Ook mannen uit Sint-Andries en Sint-Michiels sneuvelden in de strijd.  De gedenkstenen in of nabij de kerken van Sint-Andries, Sint-Baafs en Sint-Michiel herinneren ons aan hun namen.

In deze donkere novemberdagen herdenken we deze slachtoffers en herdenken we allen die stierven in “de Groote Oorlog”.

Het herdenkingsmonument voor beide wereldoorlogen in het plantsoentje voor het Oud-Gemeentehuis van
Sint-Michiels

VUB-professor Jonathan Holslag schreef het een paar weken geleden in De Standaard: “Ondanks het eeuwenoude spoor van bloed en tranen blijven landen zich opmaken voor oorlog. Met de herdenking van het einde van de Eerste Wereldoorlog in zicht, is het meer dan ooit belangrijk om daar stil bij te staan.”

Laten we bij deze honderdste elf november sinds 1918 dan ook heel in het bijzonder bidden voor vrede, hier bij ons en overal in de wereld.

Gedenksteen in de kerk van Sint-Baafs

Een vrijwilliger zocht meer gegevens op over de slachtoffers wier namen vermeld staan op de gedenksteen (zie hierboven) in de kerk van Sint-Baafs. Het resultaat van deze opzoekingen vindt u hier.

11 november