1ste zondag vasten

Familienieuws

We vieren de eerste zondag van de vasten.
Elke week van de vasten vind je hier teksten die bij de zondagsmis van het weekend passen. Lees elk weekend de tekst en bid het gebed dat erbij gekozen werd. Op die manier kan je week na week de vieringen van de veertigdagentijd meebeleven en meebidden met de geloofsgemeenschap van onze hele Emmaüsparochie.
De Emmaüsparochie laat je de hele veertigdagentijd niet los!
Laat ook jij de Emmaüsparochie niet los?

1ste zondag van de vasten

Gebed

God,
COVID-19 werpt ons wereldwijd al bijna een jaar in een woestijnervaring.
We worden gedwongen na te denken over de richting die we willen uitgaan
en ons engagement hierin.
Wij bieden U onze eigen woestijnervaring aan,
nu iedereen in eenzaamheid leeft
en het gemis voelt van familie en vrienden.
Wij laten het hoofd niet hangen en het hart niet doven
en kiezen resoluut voor de toekomst.
Help ons bewust te worden van onze opdracht,
sterk onze daadkracht en ons geduld
om een nieuwe wereld mogelijk te maken.
Vandaag en veertig dagen lang.
Amen.

Bezinning

‘De band tussen solidariteit en versobering die Broederlijk Delen bij zijn ontstaan in 1961 maakte, is nooit meer losgelaten. Solidariteit die niet alleen leidt tot persoonlijk engagement, maar die ook structureel maatschappelijk vertaald moet worden om tot duurzame verandering te komen.
De kerngedachte dat de wereld rechtvaardiger wordt als we delen en herverdelen, behoort tot het DNA van onze organisatie.
Delen is volgens ons dan ook hét antwoord op de uitdagingen waar we momenteel voor staan: klimaatverandering, sociale ongelijkheid, gebrek aan zingeving.
Door te delen en te herverdelen werken we aan een ‘goed leven’ voor iedereen, ook voor toekomstige generaties, binnen de grenzen van onze planeet.’
(Uit een getuigenis van Lieve Herijgers, directeur Broederlijk Delen)

1ste zondag vasten