Emmaüsraad

Op 19 januari kwam de Emmaüsraad voor de eerste keer bijeen. Het werd voor een groot deel een kennismaking, waarbij oude en nieuwe leden hun verwachtingen met elkaar deelden.

Het opzet van de raad werd nog eens geformuleerd: wij zijn een denkgroep die de dragende visie en spiritualiteit van onze Emmaüsparochie verder wil verdiepen. Op tijd en stond willen wij die ook naar buiten brengen in open beraden en verdiepingsavonden.

Open beraden houden wij ook rond specifieke thema’s: zo willen wij op dinsdag 19 april samen met de verantwoordelijken van onze bewegingen nadenken over de plaats van het verenigingsleven in onze parochie.

Ook het leven in onze 5 kernen willen wij aan bod brengen, zodat wij nog meer weet hebben van elkaar.

Ten slotte dachten wij na rond het thema van het heilig jaar: ‘Barmhartigheid’. We dachten spontaan aan wat er voor de vluchtelingen gebeurt en aan de gulle kerstgave in onze kerken.

Enkele zinnen uit het gesprek:

“Barmhartigheid is meevoelen met anderen, maar er ook iets voor doen. Het is meer dan gewoon goedheid: meeleven, mildheid, begrip… Het is ook: luisteren naar de ander, zonder te oordelen of te veroordelen. Sedert de gebeurtenissen in Keulen is er nog meer nood aan barmhartigheid…”

Emmaüsraad