Eucharistie vieren in de week

Vanaf 1 januari 2017 past de Emmaüsparochie haar aanbod van vieringen in de loop van de week aan. Het Emmaüsteam denkt al langer na over een nieuwe regeling voor de vieringen gedurende de week. Er zijn minder priesters, en toch willen we het mogelijk houden om elke dag ergens in de Emmaüsparochie eucharistie te vieren, ook al kan dat uiteraard niet steeds in dezelfde kerk.

Elke weekdag één eucharistieviering

Er is vanaf begin komend jaar elke dag een eucharistieviering:
– op maandag om 8.30 uur in de kerk van Sint-Michiel;
– op dinsdag om 8.30 uur in Sint-Godelieve;
– op woensdag om 18.30 uur in Sint-Willibrord, waarover verder meer;
– op donderdag om 10.30 uur in Sint-Andries, niet in de kerk maar wel in de kapel van Regina Caeli;
– op vrijdag om 8.30 uur in Sint-Baafs.

Misschien spreken we best onderling af om te carpoolen, zodat wie dat wil ook echt de mogelijkheid krijgt om elke dag eucharistie te vieren.

Midweekviering op woensdag in Sint-Willibrord

Halverwege de week houden wij in de weekkapel van Sint-Willibrordkerk een speciale viering, we noemen die de midweekviering. Deze viering is speciaal: voor deze viering nodigen wij in het bijzonder allen uit die onze gemeenschap dragen: de leden van het Emmaüsteam, de pastorale ploegen, de werkgroepen, maar ook allen die hun werk en inzet willen verbinden met onze Bron. Inzet en inkeer moeten hand in hand gaan.

Daarbij proberen wij van deze Midweekviering een ‘lossere’ viering te maken. We beginnen met het delen en uitspreken aan elkaar wat ons bezig houdt. We leggen dat in Gods handen en verbinden dat met de lezingen van de dag. We wisselen kort uit wat ons in Gods woord raakt, spreken onze gebedsintenties uit, delen brood en beker en verbinden ons om lichaam van Christus te worden.

Belangrijk ook: om deze midweekviering kracht bij te zetten voorzien wij vóór elke midweekviering telkens een half uur stil gebed voor wie dat wil.

Ook gebedsvieringen

Naast de dagelijkse eucharistie en de midweekviering is er in bepaalde kernen nog een bijkomend aanbod:
– in de kerk van Sint-Andries is er op dinsdag en donderdag een morgengebed, telkens om 8.30 uur;
– in de kerk van Sint-Michiel is er op vrijdag om 18.30 uur een woord- en communieviering;
– en elke vierde donderdag van de maand bieden wij ook een Oasemoment aan in de kerk van Sint-Willibrord.

Deze nieuwe regeling gaat in vanaf 1 januari 2017.

Eucharistie vieren in de week