Foute info ondergraaft Kerkenplan

Neen, de jeugdbeweging en het verenigingsleven zijn niet het slachtoffer van de voorziene verkoop van de Sint-Willibrordkerk. Dat is nochtans de indruk die een bericht in een digitale krant en op facebook naar aanleiding van een interpellatie in de Brugse gemeenteraad wekt.

De plaatselijke KSA mag al jarenlang gebruik maken van eigen lokalen in het Parochiaal Ontmoetingscentrum Sint-Willibrord (POC). Maar het POC gaat definitief dicht.

De voorgenomen sluiting van het Parochiaal Ontmoetingscentrum Sint-Willibrord (POC) heeft geen uitstaans met de verkoop van de kerk aan de scholengroep Sint-Lodewijks. De beslissing om het POC te sluiten werd autonoom en unaniem genomen door de vzw Parochiaal Ontmoetingscentrum Sint-Willibrord, die geheel los staat van de parochie.

De verantwoordelijken van het POC waren al een hele poos op zoek naar een nieuwe generatie vrijwilligers die de werking van het POC zouden willen overnemen. Helaas, die zoektocht leverde niet het gewenste resultaat op. En zonder vrijwilligers die er veel tijd in willen en kunnen investeren is een kostendekkende uitbating van het centrum niet langer mogelijk. Om die reden heeft de vzw POC beslist de activiteiten te staken.

Het klopt dus niet om de verkoop van de Sint-Willibrordkerk aan te halen als reden voor het huisvestingsprobleem van de KSA. Om dat huisvestingsprobleem duurzaam op te lossen praat de jeugdbeweging trouwens met de scholen die straks de nieuwe eigenaars worden van kerk en POC.

En de verenigingen die hun vaste stek hadden in het POC kunnen, als zij dat willen, voortaan terecht in de parochiale centra van de Emmaüsparochie, nl. Valkenburg in Sint-Baafs, Wellecome in Sint-Andries en Onze Ark in Sint-Godelieve.

Foute info ondergraaft Kerkenplan