Goede Week bij Emmaüs

De Goede Week komt eraan. Anders dan de voorbije twee jaren zijn we dankbaar de grote vieringen op weg naar het Paasfeest opnieuw samen te kunnen vieren.

Dit is het laatste jaar waarin we nog alle vijf onze kerken ter beschikking hebben voor de vieringen van de Goede Week.

Omdat het drie jaar geleden goed aanvoelde, kiest onze Emmaüsparochie er opnieuw voor om Witte Donderdag en de Kruisverering op Goede Vrijdag telkens met z’n allen samen in één van onze kerken te vieren. Met Pasen zijn er wel vieringen in drie kerken, verdeeld over de Paaswake op Paaszaterdag en twee vieringen op Paaszondag.

Palmzondag

De regeling voor Palmzondag is die van de gewone weekends, met twee missen op zaterdag, om 16.30 uur in Sint-Michiel en 18 uur in Sint-Godelieve, en twee missen op zondag, om 9 uur in Sint-Andries en 10.30 uur in Sint-Baafs. Bij elk van die vieringen worden palmtakken gewijd en uitgedeeld.

Verzoeningsviering

Naar jaarlijkse goede gewoonte is er de eerste werkdag van de Goede Week, op maandag 11 april dus, om 19 uur een sobere Verzoeningsviering in de Sint-Willibrordkerk. Wie dat wil kan dan gebruik maken van de mogelijkheid die geboden wordt voor een persoonlijke belijdenis.

Witte Donderdag

We voorzien de Witte-Donderdagviering, met het Emmaüskoor, op 14 april om 19 uur in de kerk van Sint-Baafs.

Goede Vrijdag

Op Goede Vrijdag 15 april ben je hartelijk welkom in Huize Wellecome, het parochiaal centrum van Sint-Andries (Koude-Keukenstraat 8) voor een sobere rijstmaaltijd met ook soep en brood. Door samen te tafelen en er een vrije bijdrage voor af te staan steunen we Broederlijk Delen.

Om 15 uur wordt de Kruisweg gebeden in vier van onze vijf kerken, namelijk Sint-Andries, Sint-Baafs, Sint-Godelieve en Sint-Michiel.

En ‘s avonds is er één gemeenschappelijke Kruisverering om 19 uur in de kerk van Sint-Michiel met het Emmaüskoor.

Stille Zaterdag

Op Stille Zaterdag 16 april luistert het koor Solied om 20 uur de feestelijke Paaswake op in de kerk van Sint-Willibrord. Dat is niet de grootste van onze kerken, maar maak je geen zorgen: er worden stoelen bijgeplaatst.

Paaszondag

We voorzien twee vieringen op Paaszondag 17 april, allebei muzikaal opgeluisterd, maar allebei wel op een heel verschillende manier.

Om 9 uur is er een Paasviering in de kerk van Sint-Andries, met het Gregoriaans Koor.

En om 10.30 uur is er een Paasviering in de kerk van Sint-Godelieve. Die wordt opgeluisterd door het Emmaüskoor.

Broederlijk Delen

In elk van de vieringen op Paaszaterdag en Paaszondag wordt de tweede collecte gehouden ten voordele van de vastenactie Broederlijk Delen.

Heel wat kansen dus om er een sterke Goede Week van te maken!

Goede Week bij Emmaüs