Goede Week wordt Stille Week

Familienieuws

Voor het tweede opeenvolgende jaar zijn er geen vieringen in onze kerken tijdens de Goede Week. Ook dit jaar zijn we aangewezen op onze eigen huiskamer om de grote dagen van de Goede Week te beleven.
Met haar digitale en papieren Nieuwsbrieven probeert onze Emmausparochie je daarbij te helpen, al weten we goed dat die een warme viering samen met z’n allen in een van onze kerken onmogelijk vervangen kan.

Kerkklokken

De klokken van onze kerken zullen je herinneren aan de Goede Week. Ze zullen luiden op Witte Donderdag om 19 uur, op Paaszaterdag om 20 uur en op Paaszondag om 12 uur. Ze nodigen je uit om stil te staan bij de stappen van de Goede Week, maar dit keer nodigen je op dat uur niet uit om naar de kerk te komen.
Dat betekent niet dat je niet welkom bent in onze kerken. Integendeel! Maar we willen wel absoluut vermijden dat veel mensen tegelijk de kerken bezoeken. Want de regel blijft onverkort gelden dat er op geen enkel moment meer dan vijftien personen tegelijk in één kerk aanwezig mogen zijn.
Vooral op Goede-Vrijdagnamiddag kan dat een probleem zijn. Want heel wat mensen houden graag de mooie traditie in ere om die dag om drie uur deel te nemen aan de Kruiswegviering.
Dit jaar zijn er geen Kruiswegvieringen in onze kerken, en we roepen iedereen op om op dat uur weg te blijven uit de kerk. We doen dat zeer tegen onze zin, maar het is nu eenmaal onze verantwoordelijkheid. Mocht je dan toch een kerk willen bezoeken, hou je asjeblief aan de regel van vijftien!

Kaarsje branden

Andere jaren vindt de Paaswake plaats op Stille Zaterdag om 20 uur. Nu dus niet. We nodigen je wel uit om die avond bij jou thuis een kaars te branden in stille solidariteit met alle andere gelovigen.

Ga even langs in een kerk

Onze kerken zijn in deze Goede Week open op de gewone dagen en uren. We nodigen je uit om er even binnen te lopen en tot stilte en gebed te komen.
Maar zorg je er daarbij wel voor om het maximum van vijftien aanwezigen niet te overschrijden?

Goede Week wordt Stille Week