Midweek en Oase energiezuinig

Ook onze Emmaüsparochie gaat bewust om met energie en met de kosten van die energie.
Zo vindt de wekelijkse Midweekviering vanaf woensdag 2 november niet langer plaats in de Sint-Baafskerk maar wel in de weekkapel van de Sint-Michielskerk.
En het maandelijks Oasemoment vindt het hele najaar en komende winter niet plaats in de grote kerkruimte van Sint-Andries zelf, maar wel in de veel kleinere weekkapel naast de Sint-Andrieskerk.

Goedkoper en toch comfortabel

In beide gevallen gaat het om vieringen die door slechts een beperkte groep deelnemers bijgewoond wordt.
Liever dan voor dat kleiner aantal mensen toch een heel kerkgebouw te moeten verwarmen, wordt gekozen om die vieringen te verplaatsen naar een kleinere ruimte die veel goedkoper en veel efficiënter verwarmd kan worden.
En we boeten daarbij helemaal niet in aan comfort, integendeel zelfs.

Verantwoordelijkheid opnemen

Op die manier neemt ook de parochie haar verantwoordelijkheid ten volle op. Niet alleen gaan we minder fossiele brandstof verbruiken, we drukken ook de kost voor de gemeenschap.
Want het allergrootste deel van het budget van de kerkfabrieken, die voor de verwarming van de kerk instaat, wordt betaald door de Stad Brugge, door u en ons dus. We vinden het dus de logica zelf om te bezuinigen waar dat kan.
De Emmaüsparochie zoekt nog verder naar aanvaardbare manieren om de energiekost naar beneden te krijgen.

Midweek en Oase energiezuinig