Nieuwe Emmaüscampus ontwerpen

De voorbije weken zijn belangrijke stappen gezet op weg naar de nieuwe kerk en campus voor onze Emmaüsparochie.

Het is de bedoeling deze nieuwe campus te ontwerpen en bouwen via een ‘Design and Build’-opdracht, een ‘ontwerp- en bouw’ procedure dus. Bij zo’n D&B wedstrijd dient een architectenbureau samen met een aannemersbedrijf een offerte in om het project zowel te ontwerpen als te bouwen tegen een vooraf vastgestelde prijs.

Vier teams

Een poos geleden al werd de wedstrijd bekendgemaakt en konden teams van telkens een ontwerpbureau en een aannemer zich kandidaat stellen. Elk van die teams werd beoordeeld op een aantal kwaliteitscriteria zoals referenties, een motivatienota en voorafgaande samenwerkingen voor de realisatie van projecten. Uiteindelijk werden vier teams geselecteerd om deel te nemen aan de volgende fase.

Zij krijgen dus nu de kans om daadwerkelijk een ontwerp te maken binnen een afgesproken budget.

Informatiesessie

Omdat het om een complexe opdracht gaat en om alle bureaus gelijke kansen te geven, organiseerde de Emmaüsparochie onlangs een informatiesessie voor een uitgebreide afvaardiging van alle vier de geselecteerde teams.

Pastoor Filip Vanbesien gaf er, bovenop het uitgebreide bestek dat de bureaus eerder al ontvingen, mondeling toelichting bij wat de Emmaüsparochie met haar nieuwe campus voor ogen staat, welke waarden daarbij centraal staan en op welke noden de nieuwe campus een antwoord moet bieden. Daarna overliep jurist Jos Timmermans, die de Emmaüsparochie bij het hele uitbestedingstraject begeleidt, de juridische en administratieve regels waarmee de kandidaat ontwerpers-bouwers allemaal rekening moeten houden.

5.200 vierkante meter

Daarmee kunnen de deelnemende teams nu aan de slag. Aan hen de opdracht om op de 5.200 vierkante meter van de site Mussennest een knap nieuw, duurzaam, CO2-neutraal, betaalbaar én hopelijk toch briljant maar sober project te ontwerpen dat helemaal aan de wensen van de Emmaüsparochie beantwoordt.

De vier teams kunnen nu aan de slag om tegen 23 september hun voorstellen in te dienen. Daarna is het aan de jury onder leiding van voormalig Vlaams Bouwmeester bOb Van Reeth om de ontwerpen te beoordelen op alle gunningscriteria. Het worden nog boeiende tijden!

Nieuwe Emmaüscampus ontwerpen