Oasemoment 23 januari

Het eerste Oasemoment van het nieuwe jaar vindt plaats op donderdag 23 januari. Het zal gewijd zijn aan het thema ‘Eenheid’.

Elk jaar is er tegen het eind van januari de Gebedsweek voor de Eenheid van de Christenen, ze vindt dit jaar plaats van 18 tot 25 januari. Deze Gebedsweek herinnert christenen aan het belangrijke gebed dat Jezus zijn leerlingen meegaf dat “zij één mogen zijn, opdat de wereld mag geloven” (Joh. 17, 21). Want inderdaad, hoe geloofwaardig zijn wij als christengemeenschap wanneer wij wel oproepen tot vrede maar zelf de weg naar elkaar niet vinden? In de Gebedsweek worden parochies van alle christelijke kerkgemeenschappen hier en overal ter wereld uitgenodigd om samen te bidden voor de eenheid van de christelijke kerken. En om daarbij, over alle meningsverschillen heen, toch meer te kijken naar wat ons verbindt dan wat ons scheidt.

Dat wil het komend Oasemoment doen. Meer op zoek gaan naar wat ons verbindt dan wat ons scheidt is veel meer dan alleen maar een ingewikkelde discussie tussen godsdiensten. Het is een heel fundamentele levenshouding: zij wij bereid om uit de loopgraven van ons eigen gelijk te kruipen en ons echt open te stellen voor wat mensen met heel andere meningen en andere gewoonten ons te vertellen hebben? Betekent bidden voor eenheid onder christenen sowieso niet ook bidden om los te komen van ons eigen grote gelijk?

Da’s een mooie uitdaging bij het begin van het nieuwe jaar. Bidden voor de eenheid onder christenen is niet ver-van-mijn-bed. Het is bidden om, elk van ons, anders in het leven te gaan staan. Wat een uitdaging!

Het Oasemoment is op donderdagavond 23 januari om 19 uur in de Weekkapel van de Sint-Willibrordkerk (Keurvorst Karel Theodoorstraat 2, Sint-Andries). Hebt u het wat moeilijk om een versnelling lager te schakelen, komt u dan gewoon al wat vroeger, vanaf 18.30 uur bent u welkom om tot rust en bezinning te komen.

Oasemoment 23 januari