Oasemoment over “dagelijks brood”

“Geef ons heden ons dagelijks brood” wordt thema van Oasemoment

Het eerstkomend Oasemoment vindt plaats op donderdag 27 oktober en gaat over één zin uit het Onzevader: “Geef ons heden ons dagelijks brood”.

Het bisdom Brugge koos “Bidden met het Onzevader” als jaarthema voor de parochies in dit nieuwe werkjaar. Het Oasemoment gaat graag op die uitnodiging in en wil de rijke inhoud achter dat ene zinnetje verkennen.

We spreken dat zinnetje zo vaak uit, maar laten we eerlijk zijn: eigenlijk denken wij nog amper na over wat het betekent, of beter: over wat het betekenen kán voor ons leven als gelovige.

Het gaat niet zomaar om brood, het gaat om veel meer. Brood is een beeld voor alles wat mensen nodig hebben om goed te kunnen leven. Maar brood staat ook voor de maaltijd waar mensen elkaar echt ontmoeten. Bidden om brood is ten slotte ook verlangen naar de eucharistie, naar de aanwezigheid van de Levende Heer in zijn Woord, zijn Brood, zijn gemeenschap.

Met zijn gewone mix van korte bezinnende teksten, krachtige gebeden, rustgevende muziek en langere momenten van stilte zal het Oasemoment die rijke boodschap van het “Geef ons heden ons dagelijks brood” duidelijk maken. Het zal erop uitkomen dat wat een vraag aan onze Hemelse Vader lijkt, eigenlijk evenzeer ook een vraag, een oproep aan onszelf is.

Het Oasemoment vindt zoals steeds plaats op de laatste donderdagavond van de maand, donderdagavond 27 oktober is dat, in de weekkapel van de kerk van Sint-Willibrord (Keurvorst Karel Theodoorstraat 2, Sint-Andries). Het begint stipt om 19 uur, maar wie dat wil is reeds vanaf 18.30 uur welkom om voorafgaand aan het Oasemoment zelf in stilte tot rust en gebed te komen.

De teksten van alle vorige Oasemomenten kunt u hier downloaden.

Oasemoment over “dagelijks brood”