Fietstocht Kapellekensbaan

Familienieuws, Nieuws

Het zijn vreemde tijden. Een minuscuul virus, één miljoenste van een millimeter, houdt de wereld in zijn greep. We kunnen niet ver weg van ons huis. Recreatief wandelen en fietsen zijn gelukkig wel toegestaan. In andere landen mag je amper buiten. We hebben dus enigszins geluk.

De meimaand is begonnen. In onze Vlaamse traditie is dat de Mariamaand. Ons volk heeft een traditie van bedevaarten, processies en Mariavereringen. Maar we mogen voorlopig niet samen vieren, bidden en zingen. De meibedevaarten zijn allemaal afgelast.

De Emmaüsparochie wil deze Vlaamse traditie en het recreatief fietsen in elkaar vlechten. We hebben een fietstocht van 32 km uitgewerkt langs enkele grote kapellen. Maar onderweg zijn er heel wat kleine huiskapelletjes te vinden. Sommige vertonen de tekenen des tijds, andere zijn echte pareltjes. De fietstocht leidt ons zoveel mogelijk langs autoluwe wegen. Soms nemen we het fietsroutenetwerk van het Brugs Ommeland. In de wegbeschrijving staan al veel kapelletjes aangeduid. Misschien vind je er nog andere. Iedereen fietst op een moment dat het je best past.

De hele zomer kan je immers fietsen. De tocht duurt zeker bijna 3 uur. Misschien wil je de tocht opsplitsen in twee of meer delen? Dat kan. De helft van de tocht rijden we in de kern Sint-Andries, de andere helft vertoef je in de andere kernen. De verdeling vind je ook in de wegbeschrijving.

Download hier de zoektocht. Maar je kan de brochure met de wegbeschrijving ook in elke kerk vinden.

Veel fietsgenot. Hou het gezond, en respecteer zeker de regels in deze coronatijd.

Fietstocht Kapellekensbaan