Infomomenten Kerkenplan

Het Kerkenplan van de Emmaüsparochie heeft zijn entree niet gemist.  Volle pagina’s in de kranten, en tot in het avondnieuws op Eén was er aandacht voor de plannen van het Emmaüsteam om in de komende jaren alle vijf haar kerken te sluiten en één gloednieuwe kerk te bouwen.

Veel positieve reacties kwamen er, in één van onze vijf kerken werd zelfs spontaan geapplaudisseerd na de homilie waarin het plan bekendgemaakt werd. “Een moedig en toekomstgericht initiatief” was een reactie die vaak terugkeerde, en “revolutionair maar knap”. Iemand formuleerde het in een mail zo: “zeer doordacht en realistisch! Beter inderdaad iets nieuws op te bouwen dan moedeloos te moeten vaststellen dat iets gaandeweg teloor gaat, spijts alle goede wil,” en een andere reactie luidde: ” We zijn tegen energieverspilling en dan gaat het niet enkel over verlichting en verwarming van versleten kerkgebouwen. Ons Heer en zijn volk lusten een ‘groen’ blaadje !”

Maar evengoed waren er kritische geluiden te horen en klonken er negatieve reacties, met onbegrip voor het sluiten van sommige van onze kerken, ongeloof ook dat de Emmaüsparochie in tijden dat de kerken leeglopen nog een niéuwe kerk wil bouwen.

Ondertussen baseren mensen hun mening vaak op een absoluut minimum aan informatie of een heel eenzijdige voorstelling van de feiten. Nochtans, wat je ook van het Emmaüskerkenplan denken mag, wie er grondiger kennis van neemt zal wel toegeven dat het goed doordacht is en niet over één nacht ijs gaat.

Deze week biedt de Emmaüsparochie iedereen de kans om het hele verhaal over het Kerkenplan te horen en erover in gesprek te gaan met de mensen die eraan gewerkt hebben. In elk van haar vijf kernen, één per werkdag, organiseert de Emmaüsparochie deze week zo’n infomoment waar pastoor Filip Vanbesien het Kerkenplan en de visie erachter voorstelt en er alle gelegenheid is tot vraagstelling en het formuleren van bezorgdheden:

•  op maandag 21 januari om 19 uur in Valkenburg, het parochiaal centrum van Sint-Baafs
  •  op dinsdag 22 januari om 14 uur in Onze Ark, het parochiaal centrum van Sint-Godelieve
  •  op woensdag 23 januari om 19 uur in Huize Wellecome, het parochiaal centrum van Sint-Andries
  •  op donderdag 24 januari om 19.45 uur in de Sint-Willibrordkerk, aansluitend op het Oasemoment
  •  op vrijdag 25 januari om 14 uur in de Weekkapel van de Sint-Michielkerk.

We nodigen u graag uit voor een van deze infomomenten. Wilt u straks echt kunnen meepraten over het Kerkenplan van de Emmaüsparochie, dan is uw aanwezigheid op een van de infomomenten een must.

Lees of download de tekst waarin het Emmaüsteam zijn Kerkenplan voor de Emmaüsparochie toelicht.

Lees of download de homilie waarin het Kerkenplan aangekondigd is in de weekendvieringen op 12 en 13 januari 2019.

Infomomenten Kerkenplan