Pinksteren gebeurt ook vandaag

Pinksteren was geen vreemd gebeuren dat zich bijna tweeduizend jaar geleden afspeelde, het gebeurt ook nu nog, overal waar mensen zich openstellen voor de Geest van de Heer. Dat wordt de boodschap van het Oasemoment deze week donderdagavond 26 mei.

De Oasemomenten besteden dit jaar verscheidene keren aandacht aan de grote feesten van het kerkelijk jaar. Die feesten komen zo vanzelfsprekend jaarlijks terug, dat we misschien niet elke keer meer blijven stilstaan bij hun betekenis. Dat is jammer, en daar willen de Oasemomenten iets aan doen.

Dit voorjaar bijvoorbeeld met een Oasemoment rond het Pinksterfeest. We denken bij dit feest makkelijk aan vurige tongen en aan ongeletterde mensen die plots een verbazingwekkende talenkennis ten toon konden spreiden. Maar Pinksteren is natuurlijk veel meer dan dat. Pinksteren maakt duidelijk hoe mensen zo enthousiast raken over wat Hij voor hen betekend heeft, dat ze de straat oplopen om iedereen te vertellen en getuigen over hun Jezus. In de duisternis van het verdriet en de dood komt iets nieuws tot leven, gaat een vuur branden en wordt een nieuwe tijd geboren.

En dat vuur kan ook in ons opnieuw gaan branden, ook bijna tweeduizend jaar later. Zo sterk is de boodschap van Gods liefde. Dat is wat wij elk jaar opnieuw vieren op Pinksteren.

Geen wereldvreemd verhaal dus, maar tekenen die wij ook in ons eigen leven kunnen herkennen. Zo wordt dit Oasemoment een bezinning over wat die Geest van God betekent in onze tijd.

Het Oasemoment vindt plaats op donderdag 26 mei om 19 uur in de kerk van Sint-Willibrord. U bent er al vanaf 18.30 uur welkom om het stil te maken en tot gebed te komen.

Op onze website kunt u makkelijk de teksten van alle voorgaande Oasemomenten lezen en downloaden. U vindt ze hier.

Pinksteren gebeurt ook vandaag