Startviering 16 september

Familienieuws

“Gelukkig Nieuwjaar” kreeg pastoor Filip Vanbesien te horen toen hij mensen begroette voor de Startviering van de Emmaüsparochie voorbije zondag.  Een nieuw jaar is het weliswaar nog niet, ook nog geen nieuw kerkelijk jaar, maar wel de start van een nieuw werkjaar, en dus waren die wensen eigenlijk wel een beetje terecht. Die nieuwe start was meer dan voldoende reden voor alweer een feestelijke viering, deze keer in Sint-Andrieskerk.  Feestelijk was het inderdaad, alle koren van de Emmaüsparochie werkten er met volle overgave aan mee, en als het volk meezong klonk het bijna even indrukwekkend als de Spionkop een paar honderd meter verder vaak klinkt.

‘Vijf broden en twee vissen’ was het thema van de viering, en pastoor Filip gaf daar in zijn homilie een sterke invulling aan. Eigenlijk hadden al die mensen die naar Jezus kwamen luisteren wel eten mee, vermoedde Filip, maar iedereen wou het meegebrachte proviand voor zichzelf houden. Tot een jongen luidop ging zeggen dat zijn ouders wél brood meehadden, en toen ze dat hoorden gingen ook de omstanders toegeven dat ook zij eten in hun tas zitten hadden. En toen begonnen ze al wat ze meehadden met elkaar te delen, en dan bleek dat er meer dan genoeg was om iedereen te voeden, ze hadden nog mandenvol brood overschot.

Laat dat dan de Emmaüsparochie zijn, riep pastoor Filip op, laten onze vijf kernen net als die vijf broden in het evangelieverhaal zijn: als we samenleggen en de handen in mekaar slaan wordt plots zoveel méér mogelijk.

Maar er is meer. In het verhaal van de broodvermenigvuldiging moest men zelfs geen brood gaan kopen, het brood was er eigenlijk al, men hoefde het alleen boven te halen en te delen met elkaar. Ook dat is het verhaal van onze Emmaüsparochie: eigenlijk hebben we alles al in ons om er een mooi verhaal van te maken, we moeten het niet elders gaan zoeken maar geloven in ons eigen kunnen.  Als we al die talenten en al die goeie wil bijeenleggen, zullen we rijke overschot hebben. Meteen een enthousiasmerende oproep om in het komende werkjaar met onze Emmaüsparochie samen te bouwen aan een gemeenschap van geloof en van delen.

Na deze hartverwarmende eucharistieviering was iedereen uitgenodigd voor een natje en een droogje in het parochiaal centrum Huize Wellecome in de Koude-Keukenstraat.  Het nieuwe werkjaar is gestart, we wensen de vele medewerkers van de Emmaüsparochie en haar vele werkingen alle kracht en inspiratie toe om pastoor Filips blijde vertaling van het evangelie een heel jaar lang te laten uitdragen.

U vindt de fotoreportage over deze Startviering via deze link.

Startviering 16 september