2de zondag vasten

We vieren de tweede zondag van de vasten.
Elke week van de vasten vind je hier teksten die bij de zondagsmis van het weekend passen. Lees elk weekend de tekst en bid het gebed dat erbij gekozen werd. Op die manier kan je week na week de vieringen van de veertigdagentijd meebeleven en meebidden met de geloofsgemeenschap van onze hele Emmaüsparochie.
De Emmaüsparochie laat je de hele veertigdagentijd niet los!
Laat ook jij de Emmaüsparochie niet los?

2de zondag van de vasten

Gebed

God,
Abraham luisterde naar uw stem
en was bereid zijn zoon te offeren.
U vraagt echter geen mensenoffers
voor welke god dan ook.
Het offer van de quarantaine en isolement
is voor velen zo moeilijk om dragen.
Toch zijn we bereid
om oprecht en met veel respect
te luisteren
naar U en naar de mensen dichtbij en veraf.
Wij delen onze inspiratie
van evangelische bezieling.
Sterk ons geloof dat de samenleving hierdoor
ten goede kan veranderen,
Vandaag en veertig dagen lang. Amen.

Bezinning

‘Sinds de jaren zeventig hangt er boven mijn bureau een foto van bisschop Helder Camara met de tekst: ‘Wanneer ik voedsel geef aan de arme noemt men mij een heilige. Wanneer ik vraag waarom de arme geen voedsel heeft, noemt men mij een communist’. In een tijd van ideologische discussies was dit voor mij enorm verhelderend. En het bleef voor de rest van mijn leven een leidraad telkens er keuzes moesten gemaakt.

Eind jaren zestig lanceerde een actiegroep in Leuven de slogan: ’40 dagen delen, 365 dagen stelen’. Indien we enkel delen en niet de oorzaken van onrecht en ongelijkheid aanpakken, noch werken aan radicale herverdeling van macht en bezit, dan blijven we het jaar door stelen.

Alleen door herverdeling houden we het visioen van gerechtigheid en vrede levendig.’

(Uit een getuigenis van Marcel Cloet, vrijwilliger van Broederlijk Delen)

2de zondag vasten