Afscheid van zuster Monique

Beste vrienden,

Gezien we minder bijeen kunnen komen weet ik niet of jullie gemerkt hebben dat we Monique Vandenbroucke, collega-teamlid van de kern Sint-Michiel, al een tijdje moeten missen.
Door gezondheidsproblemenrevalideerde ze bij zusters van haar kloostergemeenschap in Nieuwpoort, maar de lockdownbelette haar een tijdlang om terug te keren naar haar woning in de Dorpsstraat 3.
Begin juli kwam ze vol goede moed terug onder ons. Maar de coronamaatregelen werden opnieuw strenger, en niettegenstaande ondersteuning van familie, buren en vrienden bleek alleen wonen niet langer mogelijk.
Het is allemaal vlugger gegaan dan Monique zelf wou. Het is dan ook met pijn in het hart dat ze geen afscheid kon nemen van de vele mensen die haar vertrouwd waren, vooraleer definitief haar intrek te nemen bij de Zusters Missionarissen in Nieuwpoort.

Sterk zijn om los te laten

Ik las ergers dat we niet sterk hoeven te zijn om iets vast te houden, maar dat we wel sterk moeten zijn om iets of iemand los te laten!
Gedurende vele jaren wist Monique een stevige band te creëren tussen mensen. Ze had een missionaire visie van stille aanwezigheid en krachtdadige inzet voor het welzijn van mensen. Ze hield van het parochiewerk en van ons allen, en paste zich makkelijk aan bij de veranderende situaties in maatschappij- en kerkbeeld. Ook de schaalvergroting die nodig was om samen Emmaüsparochiete vormen kon rekenen op haar volle steun. Samen op weg naar Emmaüsom Jezus onderweg te ontmoeten in het dagelijkse leven was haar missie. Monique was de contactpersoon en een boegbeeld voor ons allen. We zijn zo dankbaar voor alles wat ze voor ons mocht betekenen. Ze zal ons missen maar wij zullen haar ook missen!
Twijfel niet als je haar een berichtje wilt sturen (monique.vandenbroucke@skynet.be of Zusters Missionarissen, Franslaan 105, 8620 Nieuwpoort). Het zal haar zeker plezier doen.

De pastorale ploeg van Sint-Michiel

Afscheid van zuster Monique