Infoavond Welzijnszorg

De Advent komt eraan. En dus schiet ook de jaarlijkse Adventactie Welzijnszorg weer uit de blokken. In onze Emmaüsparochie gebeurt dat traditioneel met een grote Infoavond. Die vindt plaats op maandagavond 25 november.

“Samen solidair tegen armoede” is het thema dit jaar. Want leven in menselijke waardigheid is een grondrecht dat geldt voor iedereen, zonder onderscheid. Om dat recht waar te maken is er solidariteit nodig: de solidariteit die de overheid organiseert via belastingen en sociale zekerheid, maar ook warme solidariteit tussen mensen onderling. Om onze grote droom, een samenleving zonder armoede, mogelijk te maken hebben we iedereen en alle vormen van solidariteit nodig.

Vele vormen van solidariteit

Er gebeurt zoveel, door mensen en groepen, door de overheid. We erkennen alle vormen van solidariteit, en de Infoavond zal er enkele van in de kijker stellen. Zo bijvoorbeeld de warme solidariteit zoals die vorm krijgt in grotere en kleine lokale initiatieven, hier in onze omgeving de Huizen van Vrede, Ûze Plekke, Sjalom, het jeugd- en het buurtwerk. Er is ook de interculturele solidariteit, waar Dominique Ballegeer en Samia Koja van Jakoeboe Oostende, de winnaar van de Prijs Armoede Uitsluiten 2016, het over zullen hebben. En André Maseele van het ACV zal spreken over het belang van de sociale zekerheid en structurele solidariteit.

Naar aanleiding van 50 jaar Welzijnszorg zal Geert Dedecker dieper ingaan op het belang van solidariteit, en de campagnefilm Samen solidair tegen armoede zal vertoond worden. En uiteraard is er een infomarkt en ruimte voor ontmoeting.

De Infoavond op maandag 25 november start om 19.45 uur en vindt plaats in het Auditorium van het Sint-Lodewijkscollege, Magdalenastraat 30, Sint-Andries. Voor de toegang is een vrije bijdrage welkom. De Infoavond gaat uit van de werkgroep Welzijnszorg van de Emmaüsparochie in samenwerking met de Welzijnsschakel Ûze Plekke. Verdere info bij spanhove.vandenberghe@skynet.be of op tel.nr. 050 38 17 31

Infoavond Welzijnszorg