Oasemoment donderdag 28 maart

Op donderdagavond 28 maart biedt de Emmaüsparochie weer een Oasemoment aan. Dat zal zijn inspiratie zoeken in de evangelietekst over de onvruchtbare vijgenboom. De eigenaar van een wijngaard wil een vijgenboom rooien die geen vrucht draagt. Maar zijn wijngaardenier dringt erop aan om het volgend jaar toch nog ‘s opnieuw te proberen. Want misschien kan een jaartje extra en wat meer mest er wél voor zorgen dat de vijgenboom, waar niemand nog iets van verwacht, eindelijk vruchtbaar wordt?

Jezus kan vaak behoorlijk straf zijn in zijn recepten, maar hier slaat Hij wel een heel andere toon aan.  Hier kiest Hij niet radikaal voor de botte bijl, maar houdt hij een opmerkelijk pleidooi voor geduld, een pleidooi om mensen die zwak blijken toch nieuwe kansen te bieden.

Dat maakt deze evangeliepassage zo ongelooflijk relevant voor de harde tijd waarin wij leven, een tijd waarin wie zwak is meedogenloos aan de kant gezet wordt. In de Veertigdagentijd, die ons uitnodigt om de waarden van waaruit wij leven te herbekijken, is dit stuk evangelie perfect op zijn plaats. Daarom in deze Vastentijd ook dit Oasemoment over mensen nieuwe kansen geven… en eigenlijk ook over God die ons, met al onze onvolkomenheden en fouten, toch telkens weer nieuwe kansen geeft.

Zoals elke maand biedt het Oasemoment ook nu weer een halfuur bezinning en gebed aan met zorgvuldig geselecteerde teksten en muziek. Het vindt plaats op donderdag 28 maart om 19 uur in de Sint-Willibrordkerk (Keurvorst Karel Theodoorstraat 2, 8200 Sint-Andries). U bent er al vanaf 18.30 uur welkom om tot stilte en persoonlijk gebed te komen.

Oasemoment donderdag 28 maart